3 minuten leestijd

Wat?

Leerlingen lopen ieder jaar een (lint)stage van 25 – 30 uur in het vrijwilligerswerk. Wat ooit begon als een projectje Economie van twee klassen is inmiddels een project waarin jaarlijks ruim tienduizend vrijwilligersuren worden gemaakt door leerlingen. Het projectplan M@S uit 2003 draagt als titel ‘Buiten komt binnen’ en ‘Een vliegende kraai vangt altijd wat’

Wie?

Onderwijs: Revius Lyceum
Ondernemers: Bijna 90 maatschappelijke organisaties en ondernemers
Overheid: Wijk bij Duurstede (Welzijnswerk)

Hoe?

In eerste instantie werd gestart met twee klassen Atheneum. Daar was in het tweede leerjaar nog wat ruimte voor extra activiteiten. Binnen een jaar waren al acht tweede klassen betrokken, waarbij leerlingen in hun eigen tijd, individueel stage lopen. Beslist buiten schooltijd dus, net als échte vrijwilligers.

Het was prachtig dat we vanaf het begin al veel maatschappelijke organisaties vonden, die deelnemen leuk vonden. Jaarlijks doen er nu bijna negentig organisaties mee. Met name de welzijnsorganisatie van de gemeente reageerde enthousiast. Dit is onderwijs in pure vorm: leerlingen leren maatschappelijk denken!

(Soms zit het mee. Nadat een leerling sprak over “social service” moest er een connectie gemaakt worden met de welzijnsorganisatie in onze stad. En daar was inmiddels een oud-leerling begonnen als welzijnswerker, dus de klik was snel gemaakt. Vervolgens zijn we gewoon begonnen.)

Wat begon als een project van tweede klassen rolde langzaam maar zeker uit. En het Revius Wijk ging nog een stapje verder. In 2008 kwamen veel koppen in de krant over “de slechte jeugd”. Wij wilden op school laten zien dat de jeugd zo slecht niet is. Daarom doen de laatste 12 jaar meerdere klassen een eigen M@S-project, onder de naam M@S De Jeugd van Tegenwoordig, “Jong geleerd is jong gedaan”. In het eerste jaar beoordeelden ouderen van boven de 70 jaar als jury de mooie projecten!

De laatste jaren heeft de school de connectie met Young Impact gevonden, waardoor er vanuit die organisatie veel positiviteit rond “impact hebben door jongeren” hangt. Jaarlijks met de bus naar de ‘Celebration’ in AHOY waar Young Impact met artiesten en charismatische sprekers als Rico Verhoeven zo’n 10000 jongeren uit het land feest liet vieren. In juni 2020 was er als alternatief SCHOOL TAKE OVER – een dag waarin alle leerlingen van de school IMPACT maken op hun omgeving.

Onverwacht (alleen docenten weten van de komst) komen artiesten en trainers van Young Impact etc de school overnemen. Ruim 800 leerlingen houden zich bezig met maatschappelijke thema’s, als gezondheid, klimaat, gelijke kansen en diversiteit. “Een echte Young Impact truck komt op het schoolplein, confetti en niet te vergeten: inspirerende sprekers en vette artiesten”

De school heeft momenteel veel verbindingen met de maatschappij. Buiten komt ook binnen. Ondernemers vinden ons eenvoudig en houden regelmatig bijeenkomsten met leerlingen. Overigens geldt “binnen komt buiten” ook: waar mogelijk doen leerlingen onderzoek voor gemeente, ondernemers en maatschappelijke organisaties.

Waarom?

Toen ik een leerling in 2003 vroeg om krijtjes te halen, kreeg ik als antwoord: “wat krijg ik er voor…?” Dat was de trigger om na te denken over “wat doe je voor anderen?” en uitleg te geven dat een maatschappij niet kan draaien zonder vrijwilligerswerk.

Ondersteuning

Jaren terug heeft de overheid de subsidie voor de M@S afgeschaft. In Wijk bij Duurstede kwam er direct een reactie op gang: “Wij kunnen de hulp van die duizenden uren vrijwilligerswerk niet missen en wat er ook gebeurt we gaan door“. Al snel besprak de gemeenteraad het en de schoolleiding kreeg te horen dat als zij doorgaan, de gemeente ook doorgaat.

De welzijnsorganisatie draait nu al jaren mee met de school. Er zijn unieke koppelingen gemaakt. Organisaties die al langer meedoen, hebben de stage al helemaal ingepast in hun werkwijze. En elk jaar gaan er nieuwe organisaties enthousiast meedoen.

Daarnaast biedt het nu ook nieuwe volwassen vrijwilligers. Ze zijn al opgeleid!

Tip

?

Top

?

Valkuil

?

Wie werken er mee aan het project?

? linkjes

Contactpersoon

Philip Korff de Gidts

Mail